אין לי רצועה צולבת! מאמר שני בסדרת ניתוחים על שולחן הניתוחים

אחרי שדיברנו במאמר הקודם על היכולת לטפל בבעיות אורטופדיות ללא צורך בניתוח, אני רוצה להכנס אתכם קצת לפרטים.
קרע של הרצועה הצולבת הקדמית של הברך נפוץ מאוד אצל ספורטאים, בפרט כדורגלנים.
עם זאת, ישנם מבוגרים רבים שבעקבות כאבי ברך בלתי מוסברים, מגיעים לבדיקת MRI ושם מתגלה הקרע ברצועה. כיום אנו יודעים שאפילו אצל אנשים שלא סבלו מעולם מכאבי ברך ישנם אחוזים גבוהים יחסית של קרעים באותה רצועה.
כאשר הרצועה נקרעת כתוצאה מפציעת ספורט, לרוב הברך תתנפח מאוד, ויהיו שטפי דם בברך לעתים עד כף הרגל. הברך תרגיש נעולה, כבדה ושלא ניתן לדרוך עליה. בהחלט לא נעים.
במצב זה חשוב מאוד לזכור: תופעות אלה הן חלק מתהליך ההחלמה של הברך והן בהחלט הכרחיות ורצויות.
מתי הברך תחזור לעצמה?
במקרים רבים הטיפול המוצע הוא ניתוח לשחזור הרצועה הקרועה – ACLR.
בניתוח הזה מנקים את מקום הקרע משאריות הרצועה, מוציאים חלק מהגיד של השריר האחורי של הירך, מקפלים לשניים, ומשתילים אותו במקום הרצועה. במקרים מסוימים לוקחים שתל סינטטי במקום אותו הגיד.
הטיעון העיקרי לטובת הניתוח הוא שיציבות הברך ללא רצועה לעולם לא תחזור להיות כפי שהיתה, דבר העשוי להיות קריטי בפרט אצל העוסקים בספורט.
האמנם?
מחקרים רבים, כולל מטא-אנליזה ענקית של קוקריין שפורסמה ב 2016, ערכו השוואה בין שתי קבוצות של אנשים עם רצועה קרועה: קבוצת המנותחים וקבוצה שטופלה בצורה שמרנית.
המחקרים לא מצאו שום הבדל בטווח של עד 5 שנים בין שתי הקבוצות. יכולת החזרה לספורט היתה זהה לחלוטין וכך גם הדיווח על כאבים בחיי היומיום.
לעומת זאת בטווח הארוך היה יתרון ברור לטיפול השמרני.
הסיכוי לקרע של השתל (כלומר – "הלך הניתוח") בשנתיים הראשונות לאחר הניתוח גבוה במיוחד, עד שחלק מהחוקרים ממליצים כלל לא לחזור לספורט בשנתיים שלאחר הניתוח.
הסיכוי לסיבוך מאוחר בברך, כגון ניוון, גדול בהרבה אצל המנותחים בהשוואה לאלה שעברו שיקום שמרני.
מחקר גדול וחשוב הראה שקרוב ל 90 אחוז (!) מאלה שטופלו בצורה שמרנית, ללא ניתוח, חזרו לספורט מלא כפי שהיה לפני הפציעה.
אז מה עושים בלי רצועה?
איך אפשר לחזור לספורט ללא אחת מהרצועות החשובות של הברך?
ובכן, לגוף שלנו ישנן יכולות ריפוי מופלאות. כאשר משפרים את התנועה של הברך, מחזקים את השרירים, ומחדירים בטחון עצמי לביצוע כל המטלות הדרושות מהברך, היציבות שלה חוזרת להיות מושלמת גם ללא הרצועה. עובדה.
תשמעו איך זה היה אצל צח עשת:
"עברתי 3 פציעות ספורט חוזרות בברך ימין כאשר בין כל פציעה השתקמתי ללא ניתוח. באבחון של הפציעה השלישית ע"י MRI נמצא קרע ברצועה הצולבת, במיניסקוס וקרע חלקי ברצועה האחורית.
בנקודת זמן זו חשבתי שכלו כל הקיצין ואעשה ניתוח משום שכך אמרו פה אחד כל האורטופדים, אבל אז הגעתי לעמית ומרגע זה חל שיפור בלתי רגיל תוך שינוי התפיסה שלי מתוך מקום שאפשר להבריא וצריך להאמין ולרצות את זה ובעזרת תרגילים מדויקים שעמית נתן לי עם ליווי טלפוני סבלני, אציין שנפגשנו 4 פעמים בלבד.
ב"ה הבראתי, כיום אני רץ, משחק כדורגל וטניס-כמו בעבר. הרופאים עדיין בהלם.
תודה רבה!"
והנה צח בפעילות ברך 🙂צח עשת
כל מילה מיותרת. תענוג לראות אותו כך
(וזה לגמרי בזכות העבודה שלו על התרגילים!).