אני טיפוס חסר סיכוי! - מאמר ראשון בסדרה.

פעם חשבתי שהכי קל זה להאשים אחרים. אבל תכלס', הרבה יותר קל להאשים את עצמי במשהו שלא יכול להשתנות..
בואו נשים את הדברים על השולחן, או על מיטת הטיפול, ונדבר על זה רגע.
נתחיל מהחיסרון שלי, שלנו – המטפלים. בהרבה מקרים אנחנו לא יודעים לומר בוודאות למה בעיה אורתופדית צצה דווקא בזמן ובמקום שבו בחרה להופיע. הרי אתה רוקד כבר עשר שנים בחתונה, ובחתונה הזו רקדו עוד 200 איש. אז למה דווקא אתה יצאת משם צולע עם נפיחות? לאלוקים פתרונים.
אז נכון שיש גורמי סיכון ידועים שיכולים לגרום לבעיות מהסוג הזה, אבל משהו מוחלט אין. ואז מה? המפלט שלנו מהשאלה הזו הוא בדרך כלל אחד מחמשת הבעיות הבאות (וסימנם - גם מגע). כולם אגב, מבוססות על סיפורים אמיתיים:
1. גיל. בעיה שיכולה להופיע אצל חלקינו כבר בגיל 20. הגוף שלי כבר לא מה שהיה פעם, הזמן נותן את אותותיו והגוף מגיב בהתאם. נכון שהברך השניה מתפקדת כראוי, אבל זה רק משום שהיא הרבה יותר צעירה. כנראה.
2. מבנה גוף. "מה אתה מצפה? יש לי פלטפוס/עקמת". במקרים כאלו אני ממליץ ללכת ישירות לנגריה הקרובה..
3. משקל עודף. איך לא, החביב מכולם "כל זמן שלא אצליח להוריד 20 קילו הכאבים שלי לא יעברו".4. גנטיקה. כזו שלפעמים הפכה למסורת שאסור לשבור.. "כאבי גב זה במשפחה. לסבא, לדודה ולרוב הבני דודים יש כבר כאבי גב, השאר בדרך לשם". כאן אני כבר מרים ידים, במיוחד במשפחות שאני מעדיף לא להסתבך איתם .5. עבר. או עבר פלילי.. "כל הילדות שלי נשרפה על כדורסל, הברכיים שלי גמורות", לפעמים זה מגיע בניסוח אחר "מעולם לא עשיתי פעילות גופנית, הברכיים שלי גמורות". טוב, לפעמים קשה לי להחליט מה גומר יותר – עבר עשיר או דליל בפעילות?המשותף לכל החמישייה הזו הוא; שכולם גורמים שאינם ניתנים לשינוי (למעט משקל עודף, שגם הוא דורש תהליך ארוך ותובעני שלא כל אחד רוצה לעבור).
כדי שלא תגידו שאני קיצוני, אני מוכן להודות שיש אמת מסויימת בטענות האלו. אבל, בשום פנים ואופן אסור לנו להתמקד בהן, ולו בשל העובדה שאין לנו מה לעשות איתם ואיך דרך לטפל בהם. ואם הם אכן חזות הכל, אזי האמונה שלנו בסיכוי להתרפא יורדת אל מתחת לאפס.
לכל בעיה אורתופדית יש (גם) גורמים שניתן להשפיע עליהם באמצעים פשוטים שיכולים לפתור את הבעיה.
בפוסטים שלי, וגם בטיפולים בקליניקה כמובן, התייחסתי (ועוד אתייחס בהמשך) לטיפול פשוט בבעיות שונות.
אל תתנו לטענות מייאשות לגרום לכם לסגת מטיפול ראוי וטוב, מגיע לכם לחיות טוב עם הגוף שלכם ולשום טענה אין זכות לשלול את זה מכם.
במאמרים הבאים בסדרה נסקור תופעה ותופעה ונראה כיצד ניתן להשפיע על תפקוד הגוף "למרות" שהגורמים שאינם ניתנים לשינוי ישארו.
קריאה מהנה.